What is Digital marketing?

  • Understanding …What is Digital Marketing? Let us try to understand first what Marketing is? In simple terms, it is the advertisement of the products or services with the primary intension of having sale of products / services to gain Business. Why Marketing is required? Just having thousands of products manufactured or varieties of service offered, will not give any profit to the Company, unless they are actually sold out. So, selling of the products or services is the key factor in profit to any Company. This key factor can be accomplished by Marketing. How was traditional Marketing was Done? Individuals used to do door by door visit to advertise their Products to sell them. Manufacturing Company used to give ads in Television, newspaper, hoarding, etc to advertise their Products to bulk in order to gain Business out of them. 
  • So, now let us try to understand what Digital Marketing is... With the evolvement of the Internet and related digital technologies, there has been significant changes on the way things are being done. For example, earlier for buying any product, visit to shop was must. But, with advancement of Digital Technology, that same thing is now possible from mobile and that too there is no need to visit any shop. People are having online presence and where they relate to each other on Social Media, which is part of Digital platform, where they can even share their photos and videos. So, Digital Marketing is just the Digital ONLINE platform where Marketing is Done, which is with same purpose of having sale of products / services to gain Business. 
  • Having understood the meaning of Digital Marketing, let us try to understand why it is necessary? With the things going ONLINE, the buying and selling process has completely changed. Customers are now directly opening the e-commerce website to find out the required product and compare them with other websites to find out most relevant product as per there need. It hardly takes 5 minutes to place an order to get the products delivered. It has been to the extent that the Product gets shipped and delivered within 24 hours. In such scenario, the traditional Marketing approach now needs to be Upgraded with Digital approach to cope up with the evolving technology. Marketing should also have ONLINE presence to get it addressed to the target customers for promoting the Brand, attracting customers and advertising the Products to gain Business out of it. Since customers have ONLINE presence through Digital Platform, Marketing on the same platform is must. Thus, we have understood the concept of Digital Marketing by understanding the meaning of Marketing, requirement of Marketing, ways of traditional Marketing and evolvement of Digital Platform because of Internet where people are having online presence and where they are connected through Social Media and e-commerce platform.
          डिजिटल मार्केटिंग क्या है? चलिए पहले समझने की कोशिश करते हैं कि मार्केटिंग क्या है? सरल शब्दों में, यह व्यापार हासिल करने के लिए उत्पादों / सेवाओं की बिक्री की प्राथमिक चिंता के साथ उत्पादों या सेवाओं का विज्ञापन है। मार्केटिंग की आवश्यकता क्यों है? केवल हजारों उत्पादों का निर्माण या सेवा की किस्मों की पेशकश, कंपनी को कोई लाभ नहीं देगा, जब तक कि वे वास्तव में बिक नहीं जाते हैं। तो, उत्पादों या सेवाओं की बिक्री किसी भी कंपनी के लिए लाभ का प्रमुख कारक है। इस प्रमुख कारक को विपणन द्वारा पूरा किया जा सकता है। पारंपरिक विपणन कैसे किया गया था? व्यक्ति अपने उत्पादों को बेचने के लिए विज्ञापन देने के लिए डोर टू डोर यात्रा करते थे। मैन्युफैक्चरिंग कंपनी टेलीविज़न, अख़बार, होर्डिंग, आदि में विज्ञापन देती थी ताकि उनमें से बिजनेस हासिल करने के लिए अपने प्रोडक्ट्स को थोक में विज्ञापित किया जा सके। तो, अब हम यह समझने की कोशिश करते हैं कि डिजिटल मार्केटिंग क्या है ... इंटरनेट और संबंधित डिजिटल तकनीकों के विकास के साथ, जिस तरह से चीजें की जा रही हैं, उसमें महत्वपूर्ण बदलाव आए हैं। उदाहरण के लिए, पहले किसी भी उत्पाद को खरीदने के लिए, दुकान पर जाना आवश्यक था। लेकिन, डिजिटल प्रौद्योगिकी की उन्नति के साथ, यह वही बात अब मोबाइल से संभव है और वह भी किसी भी दुकान पर जाने की आवश्यकता नहीं है। लोग ऑनलाइन उपस्थिति दर्ज कर रहे हैं और जहां वे सोशल मीडिया पर एक-दूसरे से संबंधित हैं, जो डिजिटल प्लेटफॉर्म का हिस्सा है, जहां वे अपनी फ़ोटो और वीडियो भी साझा कर सकते हैं। इसलिए, डिजिटल मार्केटिंग डिजिटल ओनलाइन प्लेटफॉर्म है, जहां मार्केटिंग को पूरा किया जाता है, जो बिजनेस हासिल करने के लिए उत्पादों / सेवाओं की बिक्री के उद्देश्य से है। डिजिटल मार्केटिंग का अर्थ समझने के बाद, आइए हम यह समझने की कोशिश करें कि यह क्यों आवश्यक है? 
ऑनलाइन होने वाली चीजों के साथ, खरीद और बिक्री की प्रक्रिया पूरी तरह से बदल गई है। ग्राहक अब आवश्यक उत्पाद का पता लगाने के लिए सीधे ई-कॉमर्स वेबसाइट खोल रहे हैं और अन्य वेबसाइटों के साथ उनकी तुलना करते हुए सबसे अधिक प्रासंगिक उत्पाद का पता लगाते हैं। उत्पादों को वितरित करने के लिए ऑर्डर देने में मुश्किल से 5 मिनट लगते हैं। यह इस हद तक है कि उत्पाद 24 घंटे के भीतर भेज दिया और वितरित कर दिया जाता है। ऐसे परिदृश्य में, पारंपरिक विपणन दृष्टिकोण को अब विकसित हो रही प्रौद्योगिकी के साथ सामना करने के लिए डिजिटल दृष्टिकोण के साथ उन्नत होने की आवश्यकता है। मार्केटिंग में ब्रांड को बढ़ावा देने, ग्राहकों को आकर्षित करने और इससे व्यवसाय प्राप्त करने के लिए उत्पादों का विज्ञापन करने के लिए इसे लक्षित ग्राहकों को संबोधित करने के लिए ऑनलाइन उपस्थिति भी होनी चाहिए। चूंकि ग्राहकों के पास डिजिटल प्लेटफॉर्म के माध्यम से ऑनलाइन उपस्थिति है, उसी प्लेटफॉर्म पर मार्केटिंग होनी चाहिए। इस प्रकार, हमने मार्केटिंग के अर्थ, मार्केटिंग की आवश्यकता, पारंपरिक विपणन के तरीके और डिजिटल प्लेटफॉर्म के विकास को समझकर डिजिटल मार्केटिंग की अवधारणा को समझा है क्योंकि इंटरनेट जहां लोगों की ऑनलाइन उपस्थिति है और जहां वे सोशल मीडिया और ई- के माध्यम से जुड़े हुए हैं। वाणिज्य मंच।

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